תלמידי מרכז המדעים של ירוחם מקיימים את צוואתה של רונה רמון ז"ל

כשחברי נבחרת רמון ספייסלאב, שמעו כמו כולנו על לכתה של רונה רמון, הרבה מחשבות רצו להם בראש. רונה הקימה תלמידי מרכז המדעים של ירוחם מקיימים את צוואתה של רונה רמון ז"ל את קרן רמון כדי להנציח את יקיריה, האסטרונאוט אילן רמון ואסף רמון, באמצעות מפעלי חינוך. לפני מותה היא גם ביקשה שפטירתה לא תעצור את הפעילות החינוכית של הקרן, וכך יום אחרי מותה,
התכנסו קבוצות תלמידים בכיתה ט' מתיכון דרכא ספיר במרכז מדעים ירוחם כדי להציג בחצי גמר ספייסלאב- כמתוכנן. תכנית ספייסלאב הינה תכנית יוקרתית בה משתתפים 30 בתי ספר בלבד מרחבי הארץ. התוכנית, המאורגנת ע"י קרן רמון בשיתוף מרכז מדעים בירוחם ובתמיכת המשרד לפיתוח הנגב והגליל, מאפשרת לתלמידים להגשים חלום - הם מתכננים ניסוי מדעי חדשני - ושלושת הניסויים הזוכים משוגרים לתחנת החלל הבינלאומית בתוך תא ניסוי מתוחכם פרי פיתוח ישראלי של חברת ספייספארמה.
אחד השופטים באירוע חצי הגמר, שהתקיים ב 18.12.18 , היה מפקד חיל האויר בדימוס אלוף (מיל) אמיר אשל. אשל, חבר קרוב של רונה ואילן, פתח בדברי הספד לרונה וסיפר על המורשת שהותירה אחריה. גם התלמידים מצאו את הדרך שלהם להודות לרונה על עשייתה יוצאת הדופן. מקסים פורנקו, חבר הנבחרת מספר: "כשגילנו שרונה רמון נפטרה, החלטנו להדפיס משפט על הקפוצ'ון של הנבחרת לזכרה. על הקפוצ'ון המקורי היה כתוב "אל תגידו שהשמים הם הגבול, אם יש עקבות על הירח". החלטנו להוסיף מדבריה של רונה: "אין לי ענין בהקמת בניינים להנצחת אהובי, אלא בהנצחת הרוח באמצעות חינוך". חברי הנבחרת הירוחמית עמלים על שני ניסויים מרתקים אותם יציגו בגמר הארצי שיערךבאוניברסיטת ת"א בתאריך 28.1.19. בפיתוח הניסוי סייעו רבות אנשי הקהילה האקדמאית המדהימה של ירוחם שנרתמו בהתנדבות והשקיעו שעות ארוכות להצלחת הפרויקט. הניסוי האחד מציע פתרון חדשני לבעית זיהומים על תחנת החלל הבינלאומית, ובכלל. הפיתוח עליו הם עובדים הם סבון פרו-ביוטי המופק מחיידקים שניתן לצפות בו משטחי עבודה. הניסוי השני מבקש למצוא פתרון לאסטרונאוטים, שסובלים מאבנ ים בכלי ות בעקבות השהות הממושכת בחלל. הפתרון שהגו חברי הקבוצה מונע מהגבישים לגדול בכליות ובכלי הדם על ידי חומר פעיל ממקור צמחי. העבודה על הניסויים היתה ארוכה ומאתגרת וכללה ביקורים במעבדות שונות, קריאת מאמרים מדעיים עדכניים והתייעצות עם רופאים ומומחים. התלמידים ליאל צ'קוב ודותן פנקר מתארים את העבודה כחוויה מקדמת ומעצימה. ליאל מספרת כי "ספייסלאב מכין אותנו לחיים, גם לחקור וגם לעמוד מול קהל". דותן מוסיף: "בחצי הגמר הגיעו לא רק שופטים אלא גם מצלמות טלויזיה. אבל הכי חשוב, אם הרעיון שלנו יצליח, הוא באמת יכול להועיל לאנושות." גם המחנכת, איילת שקלאר מאשרת שמדובר בתוכניתבעלת ערך חינוכי עצום. לדבריה: "תוכנית ספייסלאב תו רמת רבות לפיתוח המיומנויות האישיות והקבוצותיות של התלמידים שלי מכיתת ט נחשון בתיכון דרכא ספיר. החל מהבחירה להשקיע וללמוד בתחומי המדעים גם על חשבון שעות אישיות, וכלה בלמידת חקר עצמאית בתחומים לא פשוטים להבנה, עמידה מול קהל בביטחון, ועבוצת צוות קבוצתית וחלוקת משימות." לנו נותר לומר תודה לרונה רמון, אישה שכל תיאור שלה יקטין ממה שהיתה, ולברך את תלמידי נבחרת רמון ספייסלאב בהצלחה רבה לקראת החצי גמר.

img
מתנסנט